Tuesday, March 20, 2007

Hasil review - Pusingan 1

Sila ambil perhatian perkara-perkara dibawah:-

1. Penggunaan tanda koma, noktah, tanda seru, tanda soal dalam dialog.

Contoh ayat:
"Puas hati aku! Kau tipu aku!, Joyah tersenyum walaupon badannya sendiri berbirat-birat.

Ayat yang sebetulnya.
"Puas hati aku! Kau tipu aku!" Joyah tersenyum walaupun badannya sendiri berbirat-birat.

Ulasan: Kalau dah pakai tanda seru, tak perlu letak koma.

Contoh ayat menggunakan koma.

Contoh Ayat: ”Ooo kau teringatkan balak lah ni”, Karem cuba meneka.

Ayat yang sebetulnya.

"Ooo! kau teringatkan balak lah ni," Karem cuba meneka.

Ulasan: Koma letak kat belah dalam, bukan kat belah luar. Pastikan simbol tanda ini digunakan pada tempat yang sepatutnya. Jangan salah guna seperti ayat dibawah.

Aduh. Kau buta ke!

Ayat sebetulnya: Aduh! Kau buta ke?

2. Penggunaan tanda dot dot dot (......)

Contoh Ayat:
“Hai..boleh kenalan..”

Ayat yang sebetulnya.
"Hai! boleh berkenalan?"

Ulasan: Elakkan 'unnecessary' dot..dot..dot...

Contoh ayat lain:
“Aku pun rindukan kau Yah...,” perlahan ayat itu terluah dari mulut Radi bla bla bla bla.

Ayat yang sebetulnya:
"Aku pun rindukan kau Yah," perlahan bla bla bla.

Ulasan: Aku tahu memang sukar nak membuang kebiasaan ni. Tapi kalau boleh cuba jangan guna dot dot dot dalam ayat dialog ataupun ayat penyata.

3. Penggunaan perkataan singkatan.

Contoh Ayat:
“Apa? Ko dah tau? Macamana ko tau?”

Ayat Sebetulnya:
"Apa! Kau dah tahu? Macam mana kau tahu?"

Ulasan: Singkatan 'Ko' untuk 'Kau' kalau boleh cuba elakkan di dalam dialog. Korang hanya boleh gunakan singkatan yang seperti ini jika korang nak menunjukkan bahawa watak tersebut sedang membaca sms yang diterimanya.

+60123552616
wei, ko dh tido ke lum? Jom kuar? Aku tau ko x tdo lg. Aku xleh tdo nih.

Dan sekali lagi, kalau boleh elakkan penggunaan ayat singkat dalam dialog dan ayat penyata.

Sebenarnya ada banyak lagi. From time to time aku akan update kan.

Terima Kasih

6 comments:

iwafays said...

aku sokong!
Tengs yeh..saye akan cube membetolkan dimase2 akan dtg..eceh..
ade editor majalah camni, baru nampak sistematik... ;)

~inilah saya~ said...

alah...sapa-sapa yang kalau ada benda nak share pun pasal tips penulisan amat dialu-alukan disini.

:-)

Dani neh said...

kami akan berusaha qaseyh!
terima qaseyh!

-pantun dua kerat-

iwafays said...

lawak la panton kau nad!
ringkas dan padat!

-aku berpantun gak ke neh? ish

DarkWan said...

tak pantun, tapi ia beritma!

PS: betulkah penggunaan tanda seruku itu ?

famia said...

haha.

Cintai bahasa kita,
Wahai Qasey, terima kasih ya!

p/s: aku pon reti panton 2 harakat la. haha.