Monday, March 5, 2007

2nd Meeting

Update Perjumpaan Kedua

Lokasi: Taman KLCC (atas rumput dan di bawah jambatan)
Waktu: 4.45pm - 6.15pm
Cuaca: Hujan rintik-rintik dan menjadi lebat


Perjumpaan kali ini.. Qasey dan suhaila tak dapat menghadirkan diri. Takpelah. Insyaallah ada rezeki berjumpa lah kita next meeting. Untuk warga 8sen yang tak pernah bersua muka dengan Suhaila... budak ni memang penulis tanpa bayang. Haha. Susah nak jumpa dia ni. Takpelah. Ada rezeki nanti korang berjumpalah jugak akhirnya.

Isu Pertama
Kali ini... semua bersepakat untuk up kan muka surat kepada 8 muka. Cadangan juga diberi... 6 muka adalah minimum. Dan 8 muka adalah maksimum. Segala formatting dan font styling masih lagi sama macam round 1.

Isu Kedua
Maintain segala yang telah dipersetujui dalam Round 1. Maka.. sila rujuk etika dan peraturan round 1 untuk maklumat lanjut.

Isu Ketiga
Lokasi jalan cerita. Isu ini timbul dalam episod yang ada mention 'Berincang' tu. Maka.. mereka yang menghadiri meeting telah sebulat suara menyatakan hasrat untuk melawat lokasi sebenar kejadian. Contohnya.. Melaka. Eh.. gitu kan yang korang cadangkan? Correct me kalau salah.

Isu Keempat
Semua bersetuju untuk buat final review Round 1. Kemudian.. distribute dekat semua orang. Baru lah boleh start round 2. Dan untuk kerja final review ni... sebulat suara pilih Qasey. Sebab dia paling senior. Dan bahasa dia paling sopan dan terjaga. Boleh kan qasey? Mintak tolong ye. Kalau dah habis review.. tolong email pada semua orang. Tima kasih.

Isu Kelima
Round 2 akan berkuat kuasa 8/3. Jadi.. standby lah ye. Dan tempoh masa masih lagi 1 minggu. Iaitu.. 7 hari. Untuk siapkan 6-8 muka surat. Haha. Berusahalah. Korang boleh!

Isu Keenam
Mula-mula... semua mengusulkan cadangan-cadangan untuk round 2. Macam.. hanya cerita pasal Joyah dan Radi. Dan sebagainya. Tapi.. memandangkan kejadian yang sama dah jadi dekat round 1. Maka..tak perlulah aku rasa sebarang guideline tetap lagi wajib ni. Maintain freestyle.

Isu Ketujuh
Untuk round 2 ni... Dop bagi cadangan. Berkenaan komen yang berunsur guideline. Di mana.. setiap chapter nanti akan dikomen oleh 7 pembaca lain. Dan dalam komen-komen tu.. akan diberi beberapa point bantuan untuk proceed ke chapter 2. Semua sebulat suara setuju aje.

Isu Kelapan
Menurut undian yang kita pernah buat dulu kala, berikut adalah giliran penulis untuk round 2.

Penulis 1: Dani
Penulis 2: Darkwan
Penulis 3: Qasey
Penulis 4: Suhaila
Penulis 5: Ledi
Penulis 6: Awi
Penulis 7: Oja
Penulis 8: Famia

Dan macam biasa... sebarang bantahan takkan dilayan sama sekali. Berusahalah!

Isu Kesembilan
Proof Reading. Kalau boleh.. nak mintak beberapa orang luar buat proof reading. Kebetulan hari tu ada sorang orang luar yang datang. Maka..salah sorangnye.. aku mintak tolong Jeg. Ha... suhaila.. kalo boleh kan.. boleh tak ko mintak tolong member ko yang nama Hani tu sekali jadi proof reader. Dia dah tulis banyak buku. Mesti banyak pengalaman. Tolong tanyakan eh.

Awie.. nanti final review untuk round 1.. ko tolong pass kat Jeg sekali ye. Mintak tolong dia baca-baca kalau ada kelapangan.

*Isu Tambahan*
Berkenaan tempoh masa. Dulu.. ingat tak kita pernah discuss pasal penalti yang akan diberi kalau si penulis tu terlebih dari tempoh masa yang ditetapkan. Memandangkan round 1 ni.. ada yang sepatutnya dibagi penalti.. tapi sebab itu round 1.. maka aku lepaskan.

Tapi.. untuk round 2 ni kena bagi penalti lah ye. Hehe. Kalau ada antara kita (termasuk aku sendiri) yang tak mampu nak habiskan karangannya on time.. sila bagi notis sekurang-kurangnya 2 hari sebelum dateline. Sila bagi kerjasama harapnya ye.

*Isu Tambah Menambah Lain*
Ok. Berkaitan tarikh meeting dan lokasi. Sori last week aku main tukar-tukar tarikh dan lokasi sesuka hati last minit. Aku memang keling. Haha. Sebenarnye.. projek ni aku harapkan ada kerjasama dr semua orang. Projek ni aku harapkan kita semua memimpin satu sama lain. Bukan aku sorang je yang pimpin. Aku tak mampu. Dan aku bukan ketua. Cuma perintis yang mewujudkan projek semata.

Satu lagi. Tanggungjawab. Kalau ada antara kita yang terbabas dan terlengah dan ter apa saja yang lain. Sila lah sama-sama wujudkan rasa tanggungjawab saling ingat mengingati satu sama lain. Anggap aje macam dalam satu keluarga. Tolong betulkan satu sama lain kalau ada yang tersalah bagai harapnye. Kalau aku terlebih limit jadi keling pun.. sila bagitau laju-laju. Dan kalau ada yang tak puas hati pun.. bagitau aje.

Haha. Betul lah kata ida. Ketua memang untuk dimarahi. Yelah. Aku tak kesah. Apa-apa pun.. sori kalau terkasar bahasa bagai.

Selesai sudah round 1...
Selamat datang round 2.

Makin banyak siot nak kena tulis. Kawan-kawan.. berusahalah!


3 comments:

iwafays said...

Oke gud. Bagos gak pejumpaan kali neh..arap smerang temasok aku lebeh kliye..Tang komen utk chapter seterusnye tuh aku tepaleng setuju..selaen bagi sket guideline buley juge memberi idea kepade penulis berikotnye.
Pejumpaan kali ni pon "terancang" ye..heheh

~inilah saya~ said...

Ulasan

Isu pertama:
Aku tak kisah sangat pasal benda ni. Cuma tukang review dan editor ajelah yang penat nanti. Akekekeke

Isu kedua:
Apa hah aku lupa, dan macam malas nak scrollkan browser ni mencari peraturan round 1 tu.

Isu ketiga
Wooo...yang ni paling best. Sapa project manager dier?

Isu keempat
Wei..wei..korang nak tunggu final review sebelum start round 2 ke? Buat masa ni aku agak busy sket, tapi aku dan informed kat famia yang aku boleh start review tu dalam next week lepas 12/3/2007.

Isu kelima
Aku setuju!!!Tak sabar nak reset jam.

Isu keenam
maintain.............

Isu ketujuh
ini pun setuju...

Isu kelapan
Layan ajeee.....

Isu kesembilan
Setuju....................

Isu tambahan
Baiklah encik famia...............

Isu tambah menambah
Ulasan seperti diatas...

Komen keseluruhan
Aku harap perjalanan round 2 ni akan lebih hapenning. Kalau rasa sembab atau writer block, pegi minum milo banyak-banyak. Kalau ada masalah yang timbul, jangan malu-malu berbincang. Kalau rasa boring-boring, kita pergi main ping-pong ke, baling-baling batu ke. Ahakkk!

Kalau boleh macam kata orang-orang tua dulu.

Alang-alang mandi biar basah,

pastu kata-kata aku plak,

Alang-alang menulis biar sampai jadi buku.

kueh...kueh...kueh...

famia said...

hehe.
harap2nye.. gitu lah.
sesungguhnya.. dr pihak aku..
memang agak susah nak manage 'budak-budak' seramai 7 orang ni.

maka..
sama-sama la bagi kerjasama ye.

dan..
maken lameeeeeeeeeeeeee lah aku kene tunggu nak tulis utk round 2 ni pulak. memandangkan aku ke 8.

alahai.