Saturday, January 6, 2007

Update Perjumpaan Pertama

Lokasi: Taman KLCC
Waktu: 3.00 ptg - 6.10 ptg
Cuaca: Hujan rintik-rintik

Akhirnya muka-muka bertujuh telah dapat dipertemukan, Semuanya lawa-lawa dan macho-macho belaka. Cuma sorang aje yang tak dapat menghadirkan diri iaitu Cik Suhaila. Walau apa pun ada beberapa perkara yang telah dipersetujui ketika perbincangan pada petang tadi.

Isu Pertama
Untuk round pertama ni, semuanya setuju untuk memasukkan watak masing-masing kedalam Projek kitab/buku/blook 8sen ni. Aku tak tahu nak panggil apa jadi aku panggil kitab 8sen aje. Kalau korang ada idea-idea yang menarik leh post kan idea korang kat dalam kotak komen. Ok , kalau ikut plan asal ada dua watak aje. Tapi lepas apa yang kita bincang ptg tadi, lepas ni akan ada 8 watak dalam jalan cerita ni. Lapan watak tu adalah korang, jadi korang boleh gunakan nama korang sendiri atau nama pengganti diri untuk menyembunyikan kewujudan diri korang kat alam maya ini. Itu korang decide sendiri. Tapi janganlah guna nama Hang Lemon ke, Cik Siti Wan Kembang ke ataupun Tuk Misai ke, carilah nama yang boleh menglamourkan diri korang sendiri dan menyenangkan pembaca-pembaca.

Isu Kedua
Berkaitan dengan jalan cerita yang telah dipersetujui. Terserah pada famia selaku penulis pertama untuk pusingan ini. Kalau ada sesapa yang tak jelas lagi boleh pegi tukar spek mata atau pada yang tak paham-paham lagi boleh hentak kepala kat aspal jalan. Mana tahu lepas ni boleh paham ke.

Isu Ketiga
Semua orang setuju pasal tempoh kritikal 7 hari tuh. Komitmen korang amat-amat diperlukan. Setiap entri mesti diselesaikan dalam tempoh max tujuh hari. Bukan tujuh likur yer. Jadi kepada sesiapa yang terlebih guna hari sebagai contoh, Lediagli terguna 11 hari untuk menyiapkan entrinya. Maka sebagai penalti, next entri untuk Lediagli due dia adalah 3 hari sahaja. Tapi kalau korang dapat menyiapkannya lebih awal, adalah menjadi tanggungjawab korang untuk memberitahu kepada next writer akan kecekapan dan keeffektifan anda supaya next writer akan menjadi lebih bersemangat untuk meneruskan dan menghabiskan entrinya. Kalau boleh, aku nak cadangkan agar benda ni dipantau. Ada sebarang idea untuk memantau benda ni?

Isu Keempat
Tetiba aje ketika sampai giliran korang untuk menyiapkan entri, waktu tu lah pulak bos korang suruh buat laporan nilah, laporan itu lah, suruh korang siapkan assignment programming korang lah, kucing korang nak beranak lah atau apa-apa sahaja kesibukan yang boleh menghalang ilham korang daripada terkeluar daripada minda korang. Adalah disarankan agar orang yang bertanggungjawab itu untuk mencari pengganti secara suka sama suka. Sebarang penggantian writer hendaklah diupdatekan kedalam blog 8sen.

Isu Kelima
Menurut undian yang telah kita jalankan tadi, berikut adalah keputusannya.

Pusingan Pertama:
Penulis 1 : Famia
Penulis 2 : Dani
Penulis 3 : Darkwan
Penulis 4 : Shah
Penulis 5 : Suhaila
Penulis 6 : Ledi
Penulis 7 : Awi
Penulis 8 : Odja

Sebarang bantahan tidak akan dilayan sama sekali.

Lain-Lain Isu
Jangan segan-segan untuk meluahkan sebarang idea-idea atau cadangan-cadangan atau komen-komen atau apa sahaja yang korang rasa semua orang patut tahu. Ok kat bawah ni aku akan letakkan phone dan email add semua lapan orang yang terlibat dalam projek ni. Sesapa yang pakai YM tuh boleh lah addkan apa-apa yang patut.

1. Famia, 019-2000733 / 017-2247172 * orang glamer biasalah ada dua phone numbers.
harasxt_21@yahoo.com (famiaxz)

2. Dani, 019-6114011
jemputz@yahoo.com

3. Suhaila, 012-2235502
antu800@yahoo.com

4. Lediagli, 012-4457445
eiddamajid@yahoo.com

5. Syafawi, 012-4802079
iwafayz@yahoo.com

6. Odja, 012-3961325
ariouz@yahoo.com, msfadzli@gmail.com

7. Darkwan, 012-3436268
darkwan@mykruk.org

8. Shah @ Qasseh-Hati, 012-6935484
mdshah_80@yahoo.com.my (Yahoo ID: nursejati)

Ok, kalau korang rasa ada benda yang tertinggal tolong updatekan yer....

12 comments:

Dani neh said...

wah.. pantaaas... heheh...
eh qaseh..

ISU #1 tu kan..
aku raselakan..
bukan ke dipersetujui ade 4 watak utame.. pastu ikutlah writer bertugas tu, nak masukkan watak2 sampingan ke apeke, nak taruk cerita diri sendiri pada watak berkenaan ke apeke..
em.. seingat aku la..
kan..

p/s: jangan dilupe isu dibolehkan untuk mematikan watak.. ahahah.. tak boleh blah.. jangan lak matikan watak utama awal2 weyh..

~inilah saya~ said...

dani: Isu #1

Memang kita setuju untuk letakkan 4 watak utama tuh. Malangnya, semalam kita tak setkan siapakah gerangannya yang akan memegang 4 watak utama tuh. kita tunjuk2 aje orang tuh, tapi takde respon dari badan diri 4 orang tuh. So buat masa ni, aku rasa ikut kebijaksanaan masing-masing lah untuk buat pertembungan watak tuk. Sebagai contoh, kalau penulis 1 dan penulis 2 nak buat pertembungan watak dalam entri masing-masing aku cadangkan agar diorang berdua diskus camna nak buat.

Pasal isu mematikan watak tuh, betul kata ko, tak bestlah kalau nak mematikan watak utama tu awal-awal. Kalau nak membunuh watak pun biarlah yang dibunuh tu watak-watak picisan aje.

#Sekadar pandangan satu sen aje...

LediAgli said...

Kalau ikut pilihjalanraya d klcc hari tu, watak adalah empat (4) dan ada empat (4) watak sampingan. Bukan lapan (8) macam yang di update oleh qasseh.

Dan, setiap watak, tidak merujuk mana-mana individu. Perkara yang diguna pakai adalah perjalanan hidup korang semua. Paling penting, perjalanan hidup korang tak dirujuk pada hanya satu (1) watak sahaja.

Kiranya, kalaulah yang menghidupkan watak C adalah dani, tapi C bukannya dani. D E F juga akan di olah menggunakan kesewelan dani.

Panjangnye aku taep..

Paham ke paham?

Ke aku yang ta paham?

me_ said...

akhirnya aku ke siniiiiiiiiii... huahuahua..

maap ye kengkwn tidak dpt menghadirkan diri ke mjls yg bersejarah itu disbbkan keberangkatan duli2 yg maha mulia raja2 tanah melayu ke negeri dibawah bayu... :D

aik.. knp name aku no.5 lak? sape potong q ni?? ni x adillllll!!!! tp sebenarnye aku suke je.. :D at lis jauh sket dr Dani.. kekekeke..

me_ said...

1 lg telupe.. korg leh add aku dlm korg nye ym kalu nk.. mane la tau kalu nk wat konperen ke, nk diskas psl 'lg 2sen x cukup 10sen' tu ke.. aku ckp kalu nk la ek.. kalu nak.. kalu xnak xkisah la.. sile gune emel add yg tertera tuk mengadd.. sekian...............

~inilah saya~ said...

lediaagli: Apa yang aku paham hari tuh, memang ada 4 watak utama, 4 watak sampingan + Pak Pacak + Mak Pacak. Total lebih dari 8 watak, kalau korang rasa nak jadi hero atau heroin korang leh lah guna diri korang sendiri sebagai watak. Pastu 4 watak utama ni, kita tonjolkan dia dalam setiap pusingan dari pusingan pertama sampai ke pusingan lapan. Dan ini bergantung pada kreativiti masing-masing. Cuma nak diingatkan, ini sekadar guidelines aje. Don't restrict your creativity because of this guidelines. Korang bebas...bebas untuk malakukan apa sahaja....Jangan limit korang punya skop.

Tapi apa yang lediaagli tulis lepas tuh memang aku tak paham. Kejap bagi aku hentak kepala ni kat tombol pintu..Aduhhh!!!

~inilah saya~ said...

me: apasal hang tak mai. abis lah hang kena belanja kami yang datang ni makan kentaki. Boleh?

pasal potong q tuh bukan apa. kitaorang terpaksa buat undi balik. sajer jer nak kasi nampak cam demokrasi. Bak kata 2 abdul, demokrasi terpimpin. ha ha ha

pasal yahod add tuh...for sure aku akan add hang...kalau hang dapat Yahoo Id: Nursejati....haa itu aku lah tuh.

DarkWan said...

Just in case, email dihantar pada darkwan@mykruk.org tak dapat (aku dalam proses nak transfer domain ownwership kepada registrar yg baru sbb registrar lama tak benarkan ubah MX record DNS plus nak tukar mailserver tu bla bla bla).

Sila hantar email anda kpd:
ext-Ridzuan.Yusop@nokia.com

Yg penting-penting je la. Kalau penting sangat lebih penting dari penting - update dgn SMS ok. Kalau kurang penting sikit tu, aku baca nanti je blog.

Tengkiuz ..

ridzuan/Dop

p/s: YM ID aku beri nanti la, sbb skrg ni rumah aku lagi 5 hari cukup sebulan tade Internet. Segala komunikasi adalah melalui SMS@email sahaja. Harap maklum. Kasihanilah aku huhuhu

~inilah saya~ said...

Darkwan: Takpe yang penting kita tak terputus hubungan. kalau ada yang penting bukan setakat sms silap-silap tuk penghuluwati (aka famiax) akan menghubungi kau. hehehehe

* Kasihanilah aku jugak sepertimana kau mengasihani darkwan. hehehehee

famia said...

cargas betol korang ni.
masok ni.. dah nak kali ke 3 aku tukar jalan cite.
yg petame.. dah masok 4 muke.. tp skima haram.. lansong aku rijek sendiri. tules balek... hampas juge.

buntu ni.
aku tak boleh menulis la kalo tulis bahasa skima. aduh.

esok jumaat malam la kot br aku karang balek yg bersih punye dlm 1 malam. da 8 hari tido x cukop. keje byk sgt.

andai kate..
aku terlari sekop.
terlari tajok.
terlari objektif.
tangkap la lelaju yek.
dan bwk ke muke pengadil.

~inilah saya~ said...

Famia: kalau ko tak kisah, aku leh review ko punya kisah tuh. email aje kat aku. mana tahu kalau-kalau aku leh bagi pandangan yang berguna untuk nusa dan bangsa ke.

Tapikan aku rasa style penulisan ni mcm boleh menghadkan daya kreativiti dan keanggunan bukan sahaja ko tapi orang lain jugak, bukan apa kalau style kita dah mcm tuh, tetiba aje nak tukar jadi skima. Payah memang payah, aku biasa alami masalah tuh jugak. Tapi bagi aku kalau nak jadi seorang 'writter yang versatile'kita kena keluar dari kebiasaan kita.

Ermm...ni sekadar pandangan suku sen aku aje, pada pendapat aku projek kita ni lebih kepada untuk memupuk kreativiti. Jadi terserah kepada kebijaksanaan semua untuk menghasilkan karya masing-masing.

Go! Chaiyok! Go!
Go! Chaiyok! Go!
Go! Chaiyok! Go!

LediAgli said...

aku pon penin jugeee