Wednesday, January 3, 2007

Bluk (Blog Buku) - Part 1

Nama Projek:
8sen

Tajuk Buku:
'8 Lagi…'

Kontributor:
8 orang SAHAJA

Klasifikasi:
Sengal + Seram + Serius + Sedih + Suka + Sebagainya

Objektif:
Menjana daya kreativiti yg membunuh

Vision:
Jangkaan Di Luar Batasan



Sumber Rujukan Idea BerSiri:
Adaptasi daripada kisah kehidupan diri sendiri (pengarang) atau kisah kawan sekitar. Segala jalan cerita haruslah diadaptasi dari kisah benar sendiri. Segala watak dalam cerita ada kene mengena dengan yang hidup atau yang mati.


Sinopsis:
Watak dalam cerita akan ditetapkan. Jalan cerita akan wujud dalam 8 jenis koleksi yg dikarang oleh 8 orang. Ada beginning dan ending yg tersendiri. Hanya akan ada 1 ending dan 1 permulaan sahaja dalam kesemua 8 kompilasi pengarang. Kisah yg disambung2 oleh 8 pengarang. Tapi tetap digarap menjadi satu kompilasi yg sama. Terdapat 8 pusingan dalam satu zaman cerita. Bermaksod setiap sorang pengarang akan mengarang sebanyak 8 kali. Setiap penulis akan diberi ‘time frame’ rangka jalan cerita atau rangka zaman bagi kedua-dua watak hero dan heroin tersebut agar pembentukan watak yang mengikut perubahan zaman dapat dihasilkan dengan sempurna. Contohnya, watak dari bangku sekolah sehingga remaja sehingga menuntut di universiti dan dewasa.

Kompilasi akan dilakukan pada bulan Jun 2007. Cara cerita ini dikarang adalah seperti konsep membuat cerita sambungan oleh orang-orang yg berlainan sehingga cerita itu menjadi lengkap. Suasana dan situasi jalan cerita adalah mengikut kesesuaian pengarang itu sendiri. Tetapi, watak hero dan heroin haruslah watak yang sama di mana kedua-dua watak ini akan wujud dalam ke semua entri yang dikarang oleh penulis. Watak sampingan adalah terpulang kepada daya kreativiti penulis itu sendiri.

Sebuah blog buku (Bluk) akan diwujudkan khas untuk para penulis membuat entri sendiri. Entri ini kemudiannya akan disambung oleh penulis yang berikutnya. Dan seterusnya menjadi kompilasi sebuah cerita yang lengkap. Setiap penulis akan diberi ‘access’ ke dalam blog tersebut. Penghasilan bluk ini akan diberitahu kemudian.



Perhatian:
Jalan cerita adalah bebas dan boleh mengandungi semua unsur U, 18SX, 18PA, 18SG, 18PL dan juge 18PO (poyo). Gaya bahasa haruslah senang difahami dan menggunakan Bahasa Melayu yg betul. Sekiranya menggunakan bahasa rojak atau Manglish (Bahasa Melayu + English), haruslah dijadikan sebagai italic. Gaya bahasa juga adalah sederhana dan tidak terlalu rojak atau pun terlalu skima. Struktur ayat haruslah mudah difahami. Ejaan perkataan haruslah betul dan tepat. Dialog perbualan boleh disertakan sekali berdasarkan daya kreativiti penulis itu sendiri.


Amaran Keras
*Sebarang penggunaan bahasa rojak yang terlampau seperti di dalam IRC dan juga penggunaan bahasa pendek sama sekali tidak dibenarkan.

Contoh:
1) Ai nk kwn ngn yu bley?
2) Smerang tawu psl durian xleh bwk msk dlm otel.



TIME FRAME
1. Launching - 8/1/2007 (Isnin)
2. Kompilasi - 8/6/2007 (Jumaat)
3. Kemaskini Terakhir - 8/7/2007 (Ahad)
4. Release - 8/8/2007 (Rabu)


8SEN PENGKARANG KONFEM:
a) Famia (http://famia.blogdrive.com)

b) LediDa (http://ladyugly.blogspot.com)

c) Jemputz (http://jemputz.blogspot.com)
d) Suhaila
e) Darkwan (http://darkwan.blogspot.com)

f) Qasey Hati (http://www.qasseh-hati.blogspot.com/)
g) Awie (http://iwafays.blogdrive.com)

h) Odja (http://odjaoneinamillion.blogspot.com/)


HASIL USAHASAMA: BlogBridge (http://blogbridge.blogspot.com)

1 comment:

DarkWan said...

Macam salah je link tu huhu. Patut mcm ni kan.

http://www.blogbridgeproject.blogspot.com/